Dolnoślązacy to My. Łączy nas więcej niż region

Klient:
Centrum Historii Zajezdnia. Ośrodek "Pamięć i Przyszłość"

Rok:
2023

Projektanci:
Marcin Krater, Natalia Jakóbiec, Katarzyna Pełka-Bura, Magdalena Giertuga, Marta Żmija-Wojciuch, Oliwia Maroń, Karolina Podyma

Współpraca:
A4 Media

Zdjęcia:
Wzorro Design, A4 Media, Centrum Historii Zajezdnia

Dolnoślązacy to my. Łączy nas więcej niż region” to podróżująca, pop-upowa wystawa oraz przestrzeń interakcji aktorów ze zwiedzającymi. Jej celem jest promocja wrocławskiego Centrum Historii Zajezdnia, wśród mieszkańców mniejszych miejscowości województwa dolnośląskiego. Była ona prezentowana w Oleśnicy, Środzie Śląskiej, Jelczu-Laskowicach oraz Trzebnicy.

Główną inspiracją projektu aranżacji ekspozycji jest charakterystyczna i bardzo oryginalna estetyka projektów graficznych epoki PRL-u, np. opakowań, krojów pisma, layoutów gazet i szyldów reklamowych. Koncepcja nawiązuje również do typowej dla tego okresu architektury oraz cytuje elementy zaczerpnięte z przestrzeni miejskiej. Użycie wyrazistych środków graficznych i cytowanie w scenografii kojarzonych z dzieciństwa elementów ma za zadanie wywołać pozytywny sentyment i obudzić wspomnienia wśród zwiedzających wystawę. Ekspozycja pokazana w umownym kształcie ma inspirować odbiorców, a nie dosłownie odtwarzać rzeczywistość minionej epoki. Dzięki spójnej i przyciągającej wzrok palecie barwnej wystawa będzie wyróżniać się w przestrzeni miejskiej. Żywa kolorystyka ma też pokazać odbiorcom, że czasy PRL-u bywały kolorowe, mimo powszechnie kojarzonej z nimi szarzyzny.

Elementy scenograficzne wystawy nawiązują do rozkładanych książeczek dla dzieci typu pop-up oraz fasadowej scenografii teatralnej. Wystawę tworzą przestrzenie nawiązujące do sklepu, szkoły, informacji turystycznej i kiosku. Ich uzupełnieniem był przystanek oraz autentyczny autobus Jelcz 043 zwany Ogórkiem”. Każda z sekcji wystawy przedstawia umowną elewację budynku złożoną z kilku warstw. Sekcje można oglądać z zewnątrz, a niektóre można zwiedzić od środka. Rozbudowa wybranych fragmentów pozwala na stworzenie miejsc, w których pojawiają się aktorzy, nawiązujący interakcję ze zwiedzającymi i w ten sposób ożywiający wystawę. W przestrzeniach ekspozycji pojawiają się też autentyczne elementy wyposażenia z epoki PRL-u. W scenografię wplecione są również archiwalne fotografie, teksty oraz infografiki stanowiące treść merytoryczną wystawy.


Scenografia zbudowana jest z lekkich, miejscami ażurowych form wykonanych
z wodoodpornej sklejki z nadrukowaną grafiką. Poszczególne makiety budynków zbudowane są z wyciętych arkuszy łączonych ze sobą w prosty sposób. Takie rozwiązanie pozwala na stosunkowo szybki i wielokrotny montaż, demontaż i łatwe przechowywanie wystawy.